Konferencija Obrazovne politike zasnovane na podacima: Putevi obrazovanja odraslih održana je u Hotelu „Metropol“, u Beogradu 07. juna 2021. godine, u organizaciji Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Agencije za kvalifikacije, a uz podršku projekta IPA 2014 Razvoj integrisanog sistema nacionalnih kvalifikacija u Republici Srbiji.

Konferencija je organizovana kao podrška članovima radnih grupa koje je Ministarsvo prosvete, nauke i tehnolokog razvoja formiralo sa zadatkom pripreme predloga izmena i dopuna Zakona o Nacionalnom okviru kvalifikacija Republike Srbije i Zakona o obrazovanju odraslih, odnosno podzakonskih akata kojima se bliže uređuju pitanja sistema i standrada za odobravanje statusa javno priznatog organizatora obrazovanja odraslih (JPOA) i standarda za samovrednovanje i spoljašnje vrednovanje JPOA.

Uvodnu reč na konferenciji dali su Vukašin Grozdić, savetnik u Kabinetu predsednice Vlade Republike Srbije, pomćnici ministra prof. dr Gabrijela Grujić, i Miloš Blagojević, zatim Martin Klauke, šef II sektora operacija, Delegacija Evropske unije u Republici Srbiji, prof. dr Časlav Mitrović, direktor Agencije za kvalifikacije i Barbara Rambousek, direktorka za rodnu i ekonomsku inkluziju, Evropska banka za obnovu i razvoj. Tom prilikom istaknut je značaj obrazovanja odraslih kao jednog od ključnih instrumenata usklađivanja obrazovanja sa potrebama tržišta rada, posebno uzimajući u obzir snažne tehnološke i ekonomske promene sa kojima se suočava savremeno društvo.

U drugom delu konferencije predstavljene su studije koje su izrađene uz podršku IPA 2014 Projekta, Programa „Znanjem do posla – E2E“, kao i uz podršku Evropse banke za obnovu i razvoj.

Rezultati studija potvrdili su neophodnost unapređivanja sistema odobravanja statusa JPOA u pravcu veće fleksibilizacije procedure, kao i u pravcu pružanja kontinuirane podrške institucijama koje su zainteresovane za organizovanje aktivnosti obrazovanja odraslih. Poseban vid osnaživanja potreban je i poslodavcima zaintersovanim za aktivnu participaciju u sistemu obrazovanja odraslih, posebno u delu sprovođenja praktične nastave u realnom radnom okruženju.

Eksperti su ukazali da je za pravovremeno i efikasno identifikovanje promenljivih potreba tržišta rada neophodno osnaživanje obrazovnih institucija za razvoj kvalitetnih programa obučavanja i njihovo prilagođavanje potrebama specifičnih ciljnih grupa polaznika. Individualizacija usluge obučavanja praćena kvalitetnom uslugom karijernog vođenja i savetovanja preporuke su eksperata koji su analizirali kvalitet realizacije stručnh obuka.

Najzad, sistemski pristup potreban je i kada je reč o andragoškim kompetencijama nastavnika (predavača i intsruktora) – ova potreba potvrđuje se iz godine u godinu, a dodatno dobija na značaju sa implementacijom koncepta celoživotnog učenja.

Na konferenciji prezentovani rezultati studija kao i date preporuke eksperata predstavljaće polaznu osnovu za rad formiranih radnih grupa čiji se početak rada očekuje u narednom periodu.