Prve radionice na temu unapređivanja standarda usluga karijernog vođenja i savetovanja (KViS) održane krajem novembra 2024. godine okupile su više od 40 predstavnika škola i javno priznatih organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih. Ove radionice su deo širokog konsultativnog procesa sa socijalnim partnerima, koji je Kancelarija za dualno obrazovanje i NOK inicirala sa ciljem unapređenja kvaliteta i koherentne primene standarda KViS u obrazovanju. 


Potreba za promenom


Strateškim dokumentima Republike Srbije koji se odnose na obrazovanje, zapošljavanje i rad sa mladima, programi i usluge karijernog vođenja i savetovanja prepoznati su kao važan mehanizam podrške pojedincima svih uzrasta. Iako su programi KViS prepoznati kao ključni u podršci pojedincima u obrazovnim i karijernim izborima, studija koja je prošle godine pripremljena na inicijativu Ministarstva prosvete i Kancelarije za dualno obrazovanje i NOK, ukazala je na opštost postojećih standarda, čime je u izvesnoj meri ograničena njihova primena u različitim kontekstima i u radu sa različitim ciljnim grupama.

 Na osnovu preporuka koje su dali autori studije, Kancelarija za dualno obrazovanje i NOK je, u okviru projekta „Podrška razvoju i uspostavljanju Nacionalnog modela dualnog obrazovanja” koji se sprovodi uz podršku Švajcarske agencije za razvoj i saradnju i Erasmus+ projekta, inicirala rad na pripremi predloga unapređenih standarda usluga KViS koji su predstavljeni učesnicima radionica.


Ključni aspekti radionica


Na radionicama kojima su prisustvovali predstavnici škola i javno priznatih organizatora aktivnosti obrazovanja odraslih predstavljene su polazne osnove za unapređivanje standarda, unutrašnja struktura standarda, kao i oblasti i standardi obuhvaćeni Predlogom, sa prikazanim primerima. Ukazano je na neophodnost da se kroz elemente standarda otvori prostor za dokumentovanje i praćenje aktivnosti KViS, kao polazne osnove za evaluaciju aktivnosti u ovoj oblasti na kojoj, nadalje, može da se zasniva proces unapređivanja kvaliteta usluga KViS i samih standarda, i otvoreno je pitanje šta treba da budu elementi kvalitetne podrške, na koju treba da ukazuju standardi. Istaknuto je da standardima treba da se skrene pažnja na različite kategorije mladih, ali i odraslih korisnika, i da standardi treba da ukažu na bogatstvo organizacionih oblika kroz koje mogu da se pružaju i kombinuju usluge karijernog vođenja i savetovanja. 

Voditelji radionica, stručnjaci Instituta za pedagogiju i andragogiju, aktivno su uključivali učesnike kroz diskusije i primere iz prakse. Iako su radionice organizovane onlajn, interakcije su doprinele razjašnjavanju ključnih pojmova i podstakle razmenu ideja o izazovima i mogućnostima primene standarda, čime su radionice dobile dodatnu dinamiku i praktičnu vrednost.


Naredni koraci u konsultativnom procesu 


„Kroz ove radionice želimo da otvorimo prostor za diskusiju i razmenu ideja, ali i za konkretne sugestije i različite perspektive koje će nam pomoći da razvijemo standarde koji odgovaraju stvarnim potrebama sistema i korisnika” – poručila je učesnicima radionica dr Vesna Fabian, pomoćnica direktora Kancelarije.

Nakon radionica učesnicima je poslat Predlog unapređenih standarda usluga karijernog vođenja i savetovanja na uvid, uz mogućnost dostavljanja komentara. Konsultativni proces biće nastavljen u decembru – početkom meseca planirane su još dve radionice na kojima će učestvovati predstavnici sektora omladine i rada. Finalna verzija unapređenih standarda biće završena do kraja januara 2025. godine, nakon usaglašavanja sa Radnom grupom za karijerno vođenje i savetovanje.