Уз подршку пројекта Erasmus Agenda IBA финансираним од стране Европске уније 17. октобра 2023. године одржана је радионица на тему могућности укључивања делимичних и квалификација из неформалног образовања у систем НОКС, у организацији Канцеларије за дуално образовање и Национални оквир квалификација.

Експерти Елидо Бандељ и Владимир Бојковић представили су компаративну студију различитих модела укључивања (делимичних) квалификација стечених ван формалног образовања у Национални оквир квалификација (НОК), анализирајући ситуацију у Републици Србији и анализирајући приступе четири земље ЕУ (Данска, Француска, Пољска и Словенија). На основу ове анализе, предложене су законодавне могућности за унапређење система НОКС.

У свим анализираним земљама које су развиле НОК како би подржале целоживотно учење, јавља се заједнички изазов: како интегрисати квалификације стечене ван формалних образовних система у НОК. Свака земља је установила свој приступ, често усмерен око националне институције, делимично или у потпуности. Увеле су системе обезбеђења квалитета са признатим поступцима, критеријумима и телима за валидацију стручних одлука. Приступи припреми стандарда квалификација варирају, крећући се од либералног процеса акредитације који омогућава институцијама да акредитују своје квалификације до централизованих система вођених националним телима, омогућавајући прилагођавања на групном или индивидуалном нивоу.

Како експерти наводе, веза између квалификација стечених кроз формално образовање и делимичних квалификација није увек јасна, упркос напорима да се успоставе везе између њих. С обзиром на то да се Србија развија ка систему заснованом на широким стандардима квалификација, мудро је размотрити делимичне квалификације као посебну врсту квалификације, истичу експерти.