Прве радионице на тему унапређивања стандарда услуга каријерног вођења и саветовања (КВиС) одржане крајем новембра 2024. године окупиле су више од 40 представника школа и јавно признатих организатора активности образовања одраслих. Ове радионице су део широког консултативног процеса са социјалним партнерима, који је Канцеларија за дуално образовање и НОК иницирала са циљем унапређења квалитета и кохерентне примене стандарда КВиС у образовању.
Потреба за променом
Стратешким документима Републике Србије који се односе на образовање, запошљавање и рад са младима, програми и услуге каријерног вођења и саветовања препознати су као важан механизам подршке појединцима свих узраста. Иако су програми КВиС препознати као кључни у подршци појединцима у образовним и каријерним изборима, студија која је прошле године припремљена на иницијативу Министарства просвете и Канцеларије за дуално образовање и НОК, указала је на општост постојећих стандарда, чиме је у извесној мери ограничена њихова примена у различитим контекстима и у раду са различитим циљним групама.
На основу препорука које су дали аутори студије, Канцеларија за дуално образовање и НОК је, у оквиру пројекта „Подршка развоју и успостављању Националног модела дуалног образовања” који се спроводи уз подршку Швајцарске агенције за развој и сарадњу и Ерасмус+ пројекта, иницирала рад на припреми предлога унапређених стандарда услуга КВиС који су представљени учесницима радионица.
Кључни аспекти радионицa
На радионицама којима су присуствовали представници школа и јавно признатих организатора активности образовања одраслих представљене су полазне основе за унапређивање стандарда, унутрашња структура стандарда, као и области и стандарди обухваћени Предлогом, са приказаним примерима. Указано је на неопходност да се кроз елементе стандарда отвори простор за документовање и праћење активности КВиС, као полазне основе за евалуацију активности у овој области на којој, надаље, може да се заснива процес унапређивања квалитета услуга КВиС и самих стандарда, и отворено је питање шта треба да буду елементи квалитетне подршке, на коју треба да указују стандарди. Истакнуто је да стандардима треба да се скрене пажња на различите категорије младих, али и одраслих корисника, и да стандарди треба да укажу на богатство организационих облика кроз које могу да се пружају и комбинују услуге каријерног вођења и саветовања.
Водитељи радионица, стручњаци Института за педагогију и андрагогију, активно су укључивали учеснике кроз дискусије и примере из праксе. Иако су радионице организоване онлајн, интеракције су допринеле разјашњавању кључних појмова и подстакле размену идеја о изазовима и могућностима примене стандарда, чиме су радионице добиле додатну динамику и практичну вредност.
Наредни кораци у консултативном процесу
„Кроз ове радионице желимо да отворимо простор за дискусију и размену идеја, али и за конкретне сугестије и различите перспективе које ће нам помоћи да развијемо стандарде који одговарају стварним потребама система и корисника” – поручила је учесницима радионица др Весна Фабиан, помоћница директора Канцеларије.
Након радионица учесницима је послат Предлог унапређених стандарда услуга каријерног вођења и саветовања на увид, уз могућност достављања коментара. Консултативни процес биће настављен у децембру – почетком месеца планиране су још две радионице на којима ће учествовати представници сектора омладине и рада. Финална верзија унапређених стандарда биће завршена до краја јануара 2025. године, након усаглашавања са Радном групом за каријерно вођење и саветовање.